PROMETHEUS Ερευνητικό Πρόγραμμα
Η αυτόνομη οδήγηση έχει γίνει πραγματικότητα. Τα τρέχοντα οχήματα σειράς παραγωγής, όπως η Mercedes-Benz E-Class ελέγχουν ήδη μεμονωμένα στοιχεία. Πριν από τριάντα χρόνια, το Ευρωπαϊκό Συνεταιριστικό έργο PROMETHEUS έθεσε τα θεμέλια για την δικτυωμένη κινητικότητα τού αύριο. Τα ευρήματα έχουν ενσωματωθεί εδώ και πολύ καιρό σε πολυάριθμες καθημερινές τεχνολογίες, όπως το προσαρμοστικό cruise control DISTRONIC PLUS ή το concept PRE-SAFE ®. Αυτές και πολλές άλλες εξελίξεις θα οδηγήσουν στο πλήρως αυτόνομο όχημα – είναι σχεδόν απτό.
Όνομα: Prometheus
Την 1η Οκτωβρίου 1986, όταν κυκλοφόρησε το PROMETHEUS , μόνο οι ειδικοί γνώριζαν το μέγεθος τού έργου: Το “Πρόγραμμα για μια ευρωπαϊκή ισχύ τής υψηλότερης αποτελεσματικότητας και τής άνευ προηγουμένου ασφάλειας ” (στα γερμανικά : Programm für ein europäisches Transportwesen mit höchster effizienz und unerreichter Sicherheit”).
- Ερωτήματα
Τα ακόλουθα, συγκεκριμένα ερωτήματα αποτέλεσαν την βάση: Τι πρέπει να γίνει για τα αυτοκίνητα, ώστε να επιτρέψουν επίσης την μέγιστη κινητικότητα στο μέλλον; – Πώς μπορούμε να αυξήσουμε την ασφάλεια, παρά τον αυξανόμενο αριθμό οχημάτων, ώστε να μειώσουμε τον αριθμό των ατυχημάτων; – Πώς μπορούμε να ενισχύσουμε την αποτελεσματικότητα; – Πώς εναρμονίζουμε την ροή τής κυκλοφορίας χωρίς να κατασκευάζουμε νέους δρόμους; – Πώς επιτυγχάνουμε όλους αυτούς τους στόχους διαφυλάσσοντας ταυτόχρονα το περιβάλλον; – Το ερευνητικό πρόγραμμα ανέλυσε αυτά και πολλά άλλα ερωτήματα. Αυτό που ξεκίνησε η Daimler-Benz AG με το Ευρωπαϊκό συνεταιριστικό έργο, για περισσότερα από 8 χρόνια, αντιπροσωπεύει μια συνεργασία μεταξύ πολλών, Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, Εταιρειών Ηλεκτρονικών και Προμηθευτών, Πανεπιστημίων και Ινστιτούτων.
- Απαντήσεις
Σύντομα έγινε σαφές ότι θα υπήρχε μόνο μία λύση για τον αυξανόμενο αριθμό κυκλοφοριακών προβλημάτων. Έπρεπε να ενσωματωθούν νέες τεχνολογίες στην οδική κυκλοφορία – κυρίως μικροηλεκτρονική, αισθητήρες, τηλεπικοινωνίες και επεξεργασία πληροφοριών, όσο το δυνατόν πιο ολοκληρωμένα. Την εποχή εκείνη, το πρόγραμμα αντιπροσώπευε σημαντικές εξελίξεις. Σε εκείνο το σημείο, κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει την κλίμακα την οποία τα ηλεκτρονικά θα καταλάμβαναν στην καθημερινότητά. Ούτε θα μπορούσαμε να προβλεφθεί ότι σχεδόν όλες οι τεχνολογίες που αναπτύχθηκαν ως τμήμα τού PROMETHEUS, θα ήταν εντός ή κοντά στη σειρά παραγωγής σήμερα.
Το VITA οδηγεί αυτόνομα
Ως μέρος τού PROMETHEUS, η Mercedes-Benz πέτυχε το υψηλότερο επίπεδο ευφυούς οχήματος με το όχημα VITA. Μικρές βιντεοκάμερες τοποθετημένες πίσω από το εμπρόσθιο και το οπίσθιο παρμπρίζ, μιας S-Class , επιτρέπουν την οδήγηση τού οχήματος με αυτόματη επεξεργασία εικόνας. Χάρη σε αυτά τα ηλεκτρονικά “μάτια”, ο υπολογιστής οχήματος έχει πάντα επίγνωση του τι συμβαίνει γύρω από το όχημα.
Το VITA – συντομογραφία τού “Vision Information Technology Application” – είναι ένας γνήσιος αυτόματος πιλότος που μπορεί να φρενάρει, να επιταχύνει και να κατευθύνει. Ο υπολογιστής ανιχνεύει την πορεία του δρόμου και επίσης καταγράφει εάν το όχημα βρίσκεται σε τροχιά σύγκρουσης με άλλα αντικείμενα. Ο πρωταρχικός στόχος είναι η αυτόματη πρόληψη σύγκρουσης και η προσπάθεια απόδειξης πως αυτό που είναι κοινώς γνωστό ως “όραση υπολογιστή” μπορεί να αποτρέψει ατυχήματα.
Ωστόσο, συνοψίζεται στην αυτόνομη οδήγηση. Ήταν τον Οκτώβριο τού 1994, όταν το ερευνητικό όχημα κάλυψε περισσότερα από 1.000 Km σε αυτοκινητόδρομο τριών λωρίδων, σε κανονική κυκλοφορία με ταχύτητες έως και 130 km/h, ενώ παρουσίαζε αλλαγές λωρίδας και προς τις δύο κατευθύνσεις καθώς και αυτόνομη προσπέραση, μετά από έγκριση τού οδηγού ασφαλείας .
Μια προηγούμενη έκδοση τού οχήματος VITA αναπτύχθηκε αρχικά με βάση ένα φορτηγό Mercedes-Benz και ο ευρύχωρος χώρος φόρτωσης του ήταν γεμάτος με τεχνολογία υπολογιστών.
Η S-Class, ως εξέλιξη, αντιπροσώπευε ήδη ένα σημαντικό βήμα προς την σμίκρυνση και κατά συνέπεια την ωριμότητα τής σειράς παραγωγής.